یوشا

دست نوشته ها و تجربیات شخصی

یوشا

دست نوشته ها و تجربیات شخصی

شهید دکتر مصطفی چمران: می گویند تقوا از تخصص لازمتر است، آنرا می پذیرم، اما می گویم آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد بی تقواست!

طبقه بندی موضوعی
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

راستی اگر صفت موفق تر هم به Debian اضافه شد شک کنید. Slackware به مراتب موفق تر از Debian تا قبل از ورود توریع های ویندوزی بوده است. تنها برای درک این مورد به فرزندان و لینوکس های نامدار ساخته شده با توجه به Slackware توجه کنید. OpenSUSE که ترجمه آلمانی اسلکور بود،‌ Gentoo که هنوز هم نزدیک‌ترین الگو رو از اسلکور در زمینه امنیت و اصل KISS دنبال میکنه،‌ RedHat که شاید وزن اصلی لینوکس در ذیل تفکر اسلکور رو بر دوش گرفته! و حتی در اسلکور گاهی از ایده‌ها و حتی کمک‌های RedHat استفاده میشه.

۲. اسلکور از نصاب برخوردار نیست و باید خودتون پکیج ها و کرنل رو نصب کنید!

اصلاً اینطور نیست، اسلکور نصاب Live داره!
ولی محیطش گرافیکی User-friendly نیست... که این خودش نقطه قوت هستش تا کاربران چنین توزیع هایی شناخت به مراتب دقیق‌تر و غیر قابل مقایسه‌ای رو پس از یکبار مطالعه نسبت به سیستم و توانایی‌های آن خواهند داشت.
اسلکور از یک نصاب برخورداره و تمام فرایند نصب در این نصاب توضیح داده شده. در عین حال مکرراً از شما خواسته شده تا تمام پکیج ها رو نصب کنید. بله در اسلکور این در ید قدرت شماست که چه پکیچ هایی رو نصب کنید،‌ اما قطعاً بوسیله نصاب.

در عین حال نصب اسلکور بدون نصاب بسیار ساده‌تر از اکثر لینوکس ها مقدور هست. گرچه تا آنجایی که شنیدم کمتر کسی این زحمت را خریدار خواهد بود،‌ اما من پس از یک سال استفاده یک کاربر از ویرایش جاری می‌توانم این تجربه رو با الگوی آغاز از حداقل ها و اضافه کردن آرام آرام پکیج های مورد نیاز دیگر به او توصیه میکنم. باور کنید بعد از چنین شناختی از پکیج های موجود درون سیستم شما خیلی سریع‌تر به رفع ایراد قطعی و صحیح دست خواهید زد(تا گوگل کردن!).

۳. اسلکور با خودش میزکار نداره!

دقیقاً خلاف آنچه که فکر کردید، اسلکور باخودش میزکار دارد. و البته لیستی بلند بالاتر از هر لینوکس! در ذیل دستور یونیکسی xwmconfig شما میتوانید میزکار استاندارتان رو از بین KDE، XFCE، fluxBox،‌ blackBox، wmaker، fvwm2 و twm که به صورت پیش‌فرض بر روی Slackware در اختبار شما هستند انتخاب و استقاده کنید‌!‌ و اگر علاقه به gnome دارید گروه‌های قوی هستند که آن را پشتیبانی میکنند و شما نه با یک انتخاب بلکه با انواع مختلفی از آماده سازی های gnome برای اسلکور روبرو خواهید بود که فرصت شناخت و یادگیری بیشتر را نیز در اختیار شما قرار میدهند.

در اکثر توزیع‌هایی که غریب کاربران از ویندوز آمده با اونها آشنا می‌شوند پوسته یا همون GUI بخش جدا نشدنی سیستم عامل است.

یک ماشین الکتریکی رو فرض کنید که میان انبوه سیم‌ها و کلید و قطعات الکتریکی که هیچ کدام نامگذاری، شماره گذاری ندارند و کاربر خود یک صفحه زیبای ال سی دی دارد که به شما فرصت انجام تغییرات مورد نظرتان را میدهد. در عین حال در اینترنت برای شما دستور العمل هایی وجود دارد که دنباله روی خط به خط آن‌ها به حل مشکل شما در اکثر موارد کمک میکند. البته با نصب قطعات جدید تر!‌ قطعاً رفع ده نیاز یا مشکل سیستم شما رو به اندازه ۲۰ قطعه جدید بزرگ‌تر میکنه.

در کنار این ماشین الکتریکی که شاید توجه خیلی از کاربران را جمع میکند،‌ ماشینی را فرض کنید که انبوه سیم‌های خود را دسته بندی کرده،‌ شماره گذاری میکند با نصب توضیحات در هر بخش،‌ به شما نشان میدهند که ساده‌ترین تغییرات را چگونه انجام دهید و یا اگر بخشی را در آخرین تغییرات تغییر داده‌اند چرا و حالا باید به کجا مراجعه کرد. سعی می‌شود تا جای ممکن از استفاده از قطعه‌های غیر ضروری خودداری کند. در این ماشین شما دقیقاً آن صفحه زیبای ال سی دی را نیز دریافت خواهید کرد،‌ اما با کم‌ترین تغییرات در آن صفحه ی زیبای ال سی دی!‌

امروز بعد از یک اپگرید سیستم سیستم شما دچار مشکل شده است!‌ ترجیح میدهید کدام سیستم را داشته باشید؟ بلبشویی که نیاز به تطبیق کامل با راه حل ذکر شده در منوال دارد و اگر جواب نداد شما نیاز به فرمت دارید؟ یا سیستمی منظمی که در هر بخش توانایی‌ها درون سیستم ثبت شده و به وضوح اشاره های لازم در جهت استفاده از توانایی‌های سیستم به عمل آماده تا شما و ذهنتان دستور العمل حل مشکل را در کمتر از چند دقیقه خلق و استفاده کنید؟

اسلکور در امتداد تفکر دوم میزکار یا همان ال سی دی زیبا را در حد خود میزکار نگه میدارد و آن را به بخشی از موتور قوی لینوکس شما بدل نمیکند. در اسکور هر میز کار یک برنامه است و البته این بار در ذیل مجموعه از پکیج ها که در خدمت X خواهند بود تا شما از یک میزکار استفاده کنید.

۴. اسلکور پکیج منیجر نداره و باید همه چیز رو خودم بیلد کنم!

اینهم از آن حرفهایی است که شنیدن آن حاکی از عدم نصب حتی یکباره اسلکور است. هرکسی که یکبار اسلکور را نصب کرده باشد میداند که اسلکور حتی در هنگام نصب در حال استفاده از پکیج منیجر خود است.

حتی اسلکور قبل از  دیگر توزیع های مهم (مثل رد هت) پکیج منجر داشته
 
اسلکور یک پکیج منیجر بسیار مقتدر و غیر قابل تصور دارد. در عین امکان نصب و حذف تمام پکیج ها در ذیل دستورات ساده در شل این امکان به شما داده شده است که با استفاده ار این پکیج منیجر نه تنها تمام این کارها را در فضای gui انجام دهید بلکه حتی بعد از فرایند نصب دوباره اسکریپت های نصب را اجرا کرده تغییرات مورد نظرتان را اعمال کنید. اسلکور حتی قابلیت تبدیل و از هم شکافتن پکیج های rpm و نیز تهیه یک پکیج از سورس را نیز در اختیار شما قرار داده است.

در عین حال اسلکور از یک برنامه Official به نام slackpkg بهره میبرد که با استفاده از FTP های موجود سیستم را نه تنها اپدیت میکنید بلکه اپگرید از ویرایش پایدار به جاری و حتی بازگشت به ویرایش پایدار و نیز تبدیل سیستم به یک نصب تازه را با کمی هوش در استفاده از امکاناتش ممکن می سازد!

۵. اسلکور یک توزیع فسیلی و خیلی بسته ها و حتی اتوماتیک دپندسی ندارد. چون اتوماتیک دپندسی ندارد نصب پکیج ها در اسلکور وقت گیر و غیر ممکن است!

ابتدا بد نیست بدانیم که تمام پکیج های که اسلکور همراه با دی وی دی(یا ISO) در اختیار شما قرار میدهد تمام آن چیزی است که اسلکور برای کاربران خود آماده کرده! اینجاست که شاید باید گفت اسلکور نیازی به اتوماتیک دپندسی برای چه دارد. مگر بسته ای از اینترنت دریافت قرار است بشود؟

در عین حال بالغ بر ۶ تا ۷ گروه تنها با مخازن خود همراه شما هستند تا تمام برنامه‌هایی که مورد تأیید صد در صد پتریک نیستند را در ذیل هر طریقه ی نصب مورد نظرتان را دنبال کنید. گروهی های که از سیستم‌های apt استفاده میکنند و یا از سیستم‌های rpm مانند. یا حتی گروه‌هایی که تنها اسکریپت بسته سازی را به شما میدهند و برای شما سورس های گرفته شده از سازنده را به پکیج تبدیل میکنند تا خودتان در ادامه یا در صورت تمایل ذیل برنامه مدیریت بسته ها آن‌ها را نصب کنید. و البته بعضی از این گروها اتوماتیک دپندسی را دنبال میکنند و بعضی نیز مانند این آخری تمام دپندسی ها را آماده دارند ولی این شما هستید که باید آن‌هایی که دوست را انتخاب و نصب و یا حتی اپگرید کنید.

انتخاب شما اینقدر در این ذیل وسیع است که نت بی اس دی pkgsrc را برای اسلکور آماده در اختیار قرار میدهد.

۶. در اسلکور همه چیز از سورس باید نصب شود!

این جمله نه تنها غلط است و صادق نیست بلکه حاکی از کم سوادی و در یک کلام عدم آگاهی از لینوکس دارد. عزیزان من هیچ دیوانه‌ای پیدا نمی‌شود که بسته های نرم افزاری را از سورس نصب کند! انسان عاقل که سیستم را مرتب نگه میدارد و میخواهد نگاه واضحی نسبت به برنامه‌های موجود بر روی سیستم داشته باشد همیشه از سورس ها بسته میسازد تا در طی این فرایند محل نصب ها را واحد کرده تا با حذف و یا اپگرید آن بر روی سیستم مجموعه از زبالات نداشته باشد.

این جمله در اسلکور به مراتب غلط تر است چون نگاه شفاف به سیستم از اهم امور است.

۷. اسلکور کانال ای ار سی ندارد!

این هم از جک های روزگار است. کانال ای ار سی اسلکور یک تاپیک ای ار سی است بدلیل حق مالکیت معنوی پاتریک درباره ی برند اسلکور. پس از دو بار هش قبل از اسم کانال کافی استفاده کنید. slackware##

اما یک توصیه در کانال اسلکور خواهش میکنم چرت و پرت نپرسید چون به شدت دست خواهید افتاد و واقعاً زده خواهید شد. به عنوان یک کاربر قدیمی تر اسلکور من به شما قول میدهم جواب سؤال شما بیرون از ای ار سی و نه حتی در گوگل بلکه در درون سیستم شما،‌ در لاگ های سیستم و در توضیحات پتریک موجود است.

در اینجا من چند لینک در اختیار شما قرار میدهم و امیدوارم بعدها مراجعه به این لینک ها برای شما نقطه عطفی در حال مشکلاتتون باشد.

لاگ تغییرات در اسلکور گنجینه کاملی از ایراد هاست.

اینجا محل حل ایراد شماست!‌ محکم باشید و سوالتون رو اینجا مطرح کنید. اینجا فرض بر تازه کار بودن شماست و باور کنید که توزیع‌هایی دیگه اینقدر فرق دارند با اسلکور که می تونید خیلی راحت این رو به حساب عدم آشنایی با اسلکور و نه لینوکس بذارید.

این داک ویکی یکی از صبور ترین اسلکور دوست های قدیمی و از وقتی من میشناسم اش باید بگم تنها ازش صبر و حوصله دیدم. اما لطفاً اگر سؤالی دارید فکر اون رو هم بکنید. کارمند های ای بی ام معمولاً سرشون شلوغه!

و قطعاً google.com اما با یک تیپ مهم.

تجربه من از سؤال از کسانی که مورد سوالشون قرار گرفتم اینکه دوستان آمده از دیگر لینوکس های در صورت بروز مشکل به نوعی از جستجو رو میارند که در واقعیت امر بر آمده از اندیشه یافتن منوال حل مشکل هست. بگذارید یک حرفی را صادقانه بزنم، این راه حل دقیقاً در مورد ابونتو صادق است نه در مورد اسلکور!‌ اسلکور از هر لینوکسی که شما در ذهن خود الان دارید پایدار تر است. پس باور کنید هیچ منوال و دستور العملی برای مشکل شما وجود ندارد، پس جستجوی متن ایراد به شما کمکی نخواهد کرد. مشکل شما همیشه بر آمده از عدم مطالعه قبل از فرایند نصب و یا تغییر است و یا آماده سازی است. برای حل یک مشکل لاگ را بخوانید برای یک آماده سازی بررسی کنید چه برنامه‌ای مسئولیت نیاز شما را بر عهده دارد و به فایل‌های درون سیستم مراجعه کنید!‌ و وقتی دنبال راه حل در گوگل هستید تنها سعی کنید مستقیم به ویکی برنامه ساز مراجعه کنید! مطمئن باشید آنجا با خواندن چند خط ابتدایی به این ایده خواهید رسید که ایراد کجا است و یا تنطیمات چگونه است. البته باز تأکید میکنم در اسلکور برای تمام تنظیماتی که شما دنبال آن هستید در درون فایل‌ها انقدر توضیحات توسط پاتریک نوشته شده که اگر یک بار همان‌ها را بخوانید نه اشتباهی پیش می‌آید و نه شما نیازی به سؤال از کسی پیدا میکنید! راستی ایراد را برای اسلکور تنها جستجو نکنید، ایراد بر روی اسلکور ایرادی است که بر روی ردهت، اوپن زوزه، گنتو و … نیز ممکن است!

The Slackware Philosophy
Since its first release in April of 1993, the Slackware Linux Project has aimed at producing the most "UNIX-like" Linux distribution out there. Slackware complies with the published Linux standards, such as the Linux File System Standard. We have always considered simplicity and stability paramount, and as a result Slackware has become one of the most popular, stable, and friendly distributions available.

 

قدیمی ترین و پایدار ترین توزیع گنولینوکس را در نهایت آرامش تجربه کنید!

 

منبع: http://slashrosha.org/linux/7-wrong-imagine-about-slackware-2.rsh

۹۲/۰۲/۱۱
یوشا آل ایوب

Slackware

اسلکور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">