یوشا

دست نوشته ها و تجربیات شخصی

یوشا

دست نوشته ها و تجربیات شخصی

شهید دکتر مصطفی چمران: می گویند تقوا از تخصص لازمتر است، آنرا می پذیرم، اما می گویم آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد بی تقواست!

طبقه بندی موضوعی
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

بالاخره بعد ها مدتها نسخه 14 گنولینوکس Slackware منتشر شد

 

لینوکس اسلکور قدیمی‌ترین و پایدارترین توزیع آزاد و متن‌باز همچنان زنده و اولین توزیع به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته‌‌ی لینوکس است، که به صورت رایگان عرضه می‌شود و توانسته شهرتی جهانی کسب کند. این سیستم عامل در ویرایش های مختلف و بر مبنای نیازهای کاربران عرضه شده است. برنامه‌های منتشر شدهٔ همراه لینوکس اسلکور، از میان پایدارترین برنامه‌ها انتخاب شده و با تنظیمات اصلی توسعه‌دهنده‌ی آن و بدون تغییر انتشار می‌یابند. تفاوتی که در مقایسه با دیگر توزیع‌های لینوکس، باعث پایداری بی‌رقیب اسلکور شده‌ است! این تفاوت در کیفیت ارائه هسته لینوکس به صورت وانیلی، با هدف تقابل کاربر با هسته لینوکس و همچنین در انتخاب و تغییرات دسکتاپ ها ارائه شده نیز، حتی در ویرایش جاری نیز مشهود است.

 

ارتقای سرعت و کیفیت عملکرد، بهبود سازگاری با فناوری های مختلف شبکه و ارائه مجموعه ای از نرم افزارهای رایگان مناسب در کنار این محصول از جمله مزایای آن نسبت به نسخه قبلی است. علاقمندان در صورت دسترسی به اینترنت پرسرعت می توانند نسخه جدید سیستم عامل اسلکور را دانلود کنند.

 

تغییرات اخیر:

نسخه x86

نسخه x64

دانلود ISO:

ftp://ftp.slackware.com/pub/slackware-iso

دانلود Torrent:

http://slackware.com/getslack/torrents.php

مستندات:

http://docs.slackware.com

 

۹۱/۰۸/۱۵
یوشا آل ایوب

slackware 14

اسلکور 14

نظرات (۴)

راستی من با کابل هم به مودم متصلش کردم اما وصل نشد نمی دونم مشکل کجاست خیلی دوست دارم با این توزیع کار کنم اگه میشه راهنمایی کنید
پاسخ:
بدون گفتن هیچ خطا و پیامی راهنمایی میخوای؟ lol
می تونه 1157 تا دلیل داشته باشه، من از کجا بدونم کدومش شامل حال شما میشه...

سلام من اسلکور رو نصب کردم اما نمیتونم به اینترنت متصل شم اصلا وای فای رو نمی شناسه دوبار هم نصیبش کردم اما هیچ فرقی نکرد اگه امکان داره راهنمایی کنید
پاسخ:
از اونجایی که هیچ اطلاعاتی راجب سیستمت ندادی و کمک غیبی میخوای، این راه هارو امتحان کن:

1- اول ifconfig رو اجرا کن تا ببینی چه کارت شبکه هایی بر روی سیستمت نصبه، اینو به من بگو. بعد iwconfig رو اجرا کن، تا ببینی کدوم از کارت هات قابلیت wireless دارن. و اینم به من بگو.
حالا اگر خروجی ای دادن، ببین wlan0 یا wlan1 میبینی؟ اگر میبینی بزن: iwconfig wlan0 essid MyESSId channel auto
وصل شد؟

2- یا دستور sudo dhclient رو بزن ببین عمل میکنه؟ و بهت IP آدرس بهمراه مخلفاتش میده؟

3- یا rfkill رو دانلود و اجرا کن ببین درست میشه:
#rfkill unblock all
#rfkill list

4- یا مطمعن شو که اصلاً firmware وای فای ت در /lib/firmware موجود هستش؟

اگر به نتیجه ای نرسیدی به سراغ مستنداتش برو:

سلام ممنون از راهنمایتون اقا یوشا فکر کردم شاید تجربه بیشتری بخواد خیالم راحت شد
فقط یه سوال نصب نرم افزارهاش به چه شکلی با ابونتو خیلی فرق داره اگه ممکنه توضیح ابتدایی بدید
پاسخ:
درود

خب یکمقدار که متفاوته، ولی برعکس دیگر توزیع ها از فلسفه لینوکس فاصله نگرفته...

  • اول اینکه اگر از Slackware 64 bit ای استفاده می کنی، بدون که 64 بیتی خالص و واقعیه! حتی 1% هم 32 بیت ساپورت نمی کنه. برعکس بعضی از توزیع ها.
  • دوم اینکه اگر Slackware 64 bit نصب کردی و میخوای برنامه های 32 بیتی روش نصب کنی کافیه فقط MultiLib رو نصب کنی تا 32 بیت هم ساپورت کنه.
  • سوم اینکه تمامی پکیج های نرم افزاریش اورجینال هستند، و اینکه توسط تیم Slackware دست کاری نمی شن و فقط تست امنیتی میشن. (یرعکس Debian, Redhat...)
  • اینکه پیکج های نرم افزاریش با پسوند txz و tgz شناسایی و نصب میشن.
  • Dependency ها بصورت دستی باید ردیابی و نصب بشن. (که این خودش مزیته و سیستم تمیز میمونه، conflict ای هم پیش نمیاد و library های نصب شده هم به مشکل بر نمی خورن). حتی pkg man های غیر رسمی Slackware هم از این موضوع تبعیت می کنن و Dependency شون بصورت دستی اعمال میشه.
  • ابزار نصب و مدیریت پکیج از مخزن رسمیش slackpkg هست و از مخزن غیر سمیش sbopkg.
  • ابزار های تبدیل پکیج از توزیع های دیگه به Slackware هم src2pkg, deb2tgz, rpm2tgz و... هستند.
  • برای دانلود پکیج ها میتونی از slackware.com/~alien/slackbuilds, slackbuilds.org, packages.slackware.com اقدام کنی.
  • برای نصب پکیج دانلود شده هم میزنی installpkg mypackage.tgz

سلام اقا یوشا من مدتی که به لینوکس مهاجرت کردم وبا ابونتو کار می کنم (۸ماه) راستش رو بخواهید قصد دارم از سیستم عامل دیگه ای استفاده کنم درخصوص slackwarیه کمی مطالعه کردم اگه بخوام با این سیستم عامل کار کنم از کجا شروع کنم - بعنوان یه تازه کار در دنیای لینوکس از شما راهنمایی می خوام
پاسخ:
سلام

اگر 8 ماهه که با لینوکس کار می کنی، پس براحتی میتونی بین توزیع های مختلف سویچ کنی...
برای شروع می تونی از همین وبلاگ راهنمایی بگیری یا از سایت مستندات رسمیش: http://docs.slackware.com/slackware:install

مهمترین کاری هم که باید در حین نصب انجام بدی اینه که desktop ت رو XFCE یا KDE انتخاب کنی. بعد از نصب و بوت کردنش هم دستور startx رو میزنی تا وارد محیط GUI ت بشی. و در آخر initTab ت رو تنظیم میکنی که همیشه وارد محیط X بشه.
همین!
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">